Aston Martin, o lumină verde în universul pretendenților la titlu mondial

În mod clar, Aston Martin este revelația acestui start de sezon. De la un monopost care se lupta să intre în Q2, echipa britanică a ajuns să se lupte pentru podiumuri. În acest articol realizăm o imagine de ansamblu asupra noului concept al AMR23.

„Tot ceea ce este între ele: Ferrari, Aston, este doar un spectacol secundar. Acestea fiind spuse, ceea ce a reușit să realizeze Aston Martin este o bună sursă de inspirație, pentru că au revenit de la două secunde de la prima poziție și au ajuns să fie a doua cea mai rapidă echipă.” Toto Wolff, Mercedes

Aston Martin este echipa momentului din Formula 1. Echipa britanică a reușit să pună la punct un monopost cu un concept total diferit, care este mai rapid cu 2s decât AMR22B. Mai mult decât atât, din acest sezon, la echipa britanică evoluează Fernando Alonso, unul dintre cei mai buni piloți ai acestui secol.

Aston Martin este un concept înrudit cu Red Bull și Mercedes. Practic partea frontală este una Red Bull și partea din spate una Mercedes. Echipa tehnică a combinat perfect aceste două concepte și au înfăptuit cel mai rapid monopost pe virajele lente, cu o gestiune superioară Mercedes sau Ferrari.

Chiar dacă mașina este mai neiertătoare la limită decât Red Bull, stilul total de pilotaj al lui Alonso maschează acest mic defect, mai ales că are la dispoziție un sistem de frânare foarte eficient.

Comparativ cu Red Bull, monopostul verde are un drag mai mare și o eficiență aero mai modestă, totuși peste nivelul celor de la Mercedes. Controlul pneurilor de pe puntea spate este unul senzațional, mai bun decât în cazul Ferrari sau Mercedes. Cu Red Bull este foarte greu să se compare cineva la acest capitol.

Cel mai mare atuu al echipei este reprezentat de timpul din tunelul de vânt, în procent de 100%, în comparație cu 63% cât are Red Bull. Acest aspect conferă un nivel de dezvoltare mai important al echipei, complementar cu performanța îmbunătățită. Pentru acest fapt, echipa tehnică trebuie să aibă și soluții de testat în tunel.

Mercedes și Red Bull s-au arătat îngrijorate de monopostul Aston Martin. Echipa din Milton Keynes chiar pregătește o plângere la FIA pentru a se verifica modul cum Aston Martin a împrumutat conceptul Red Bull. Dan Fallows, actualul aerodinamician-șef al echipei și fost învățăcel de-al lui Adrian Newey, ar putea fi răspunsul acestei întrebări.

Încă din antrenamente, AMR23 a întors privirile. Fernando Alonso a stabilit etaloanele din FP2 și FP3, iar toate detaliile erau puse la punct pentru un weekend de neuitat. Locul 5 în calificări nu a părut chiar maximul atins, deoarece echipa pregătea cărțile pentru cursă.

Întrecerea părea una ratată în momentul când Lance Stroll și-a atins coechipierul care a coborât pe locul 7. Din acel moment, piloții Aston Martin vor reuși o cursă perfectă, finalizată cu un podium pentru Alonso și un loc 6 pentru Stroll, care a rulat pe tot parcursul GP-ului cu încheieturile bandajate.

Ritmul de cursă a fost unul foarte solid, iar degradarea punții față nu a fost deloc notabilă. Fernando Alonso a intrat la boxe cu o uzură termică uzuală, nu cu o cădere în performanță precum Ferrari sau Mercedes. Privind decalajul până la Max Verstappen avem impresia că diferența a fost una foarte mare (38s). Chiar este așa, însă în ecuație trebuie să punem și faptul că Alonso a pierdut 10-15s în duelurile roată la roată, conform spuselor lui.

Chiar dacă este bizar, Aston Martin pare să fie echipa rivală a celor de la Red Bull din acest moment. Mercedes discută despre schimbarea totală a conceptului din acest sezon, Ferrari și-a pierdut aerodinamicianul-șef, iar McLaren deține un monopost subdezvoltat. O luptă pentru supremație între Max Verstappen și Fernando Alonso ar avea nuanțe de blockbuster.

  • Mai multe știri despre Campionatului Mondial de Formula 1 găsiți AICI.