Scuderia Ferrari nu a avut cel mai bun start de campanie în 2023. Toată forfota și toate speranțele din presezon au fost înlocuite de zarvă operațională și plecări la scară mare. Evoluția monopostului din Bahrain nu a fost deloc cea așteptată, iar SF-23 este un monopost cu multe carențe inițiale.
Charles Leclerc, pilot Ferrari: „Suntem departe de Red Bull, așa că trebuie să forțăm și să înțelegem ce au găsit în timpul acestei pauze, pentru că ei sunt pe o altă planetă în ceea ce privește ritmul de cursă. Adică, deocamdată, nu știm. Suntem rapizi în calificări, dar nu suntem rapizi în cursă, și nu cu puțin.”
„Deci cred că Red Bull a găsit ceva mare undeva, iar noi trebuie să găsim asta. Este foarte greu de înțeles, pentru că, evident, mașina din calificări până în cursă nu se schimbă deloc. Dar, din anumite motive, într-un tur suntem foarte aproape de ei, iar în cursă suntem la o secundă distanță în unele părți ale cursei. Este o nebunie, diferența, așa că trebuie să analizăm acest lucru.”
Ferrari se află într-o criză tehnică în acest moment. Decalajul dintre Red Bull este unul uriaș cel puțin în ritm de cursă, iar problemele la partea electrica au produs abandonul lui Charles Leclerc. Astfel, Scuderia trebuie să găsească rapid soluții pentru a îmbunătăți conceptul din acest an.
Acestea ar putea fi îngreunate de plecarea lui David Sanchez, aerodinamicean șef, de la echipa italiană, din urmă cu 2 zile. Acesta va lucra pentru McLaren după cele 6 luni de pauză obligatorii. Scuderia pare din nou în impas.
Să vorbim puțin despre concept. SF-23 are trei puncte forte: puterea motorului, drag-ul scăzut și frânarea. Pare un monopost extrem stop&go, care ar putea fi în vârf pe circuitele din Canada și Monza, însă pare insuficient pentru titlul mondial. Virajele rear limited din Bahrain au îngreunat misiunea monopostului, care a fost lovit și de bouncing în teste.
SF-23 a fost, pe tot parcursul GP-ului din Bahrain, etalonul pe linile drepte, care sunt power sensitive, cu un avantaj mediu de doar 4-5km/h în speed trap, desi datele radar arată un surplus de 10-15CP decât propulsoarele Honda și Mercedes. Încă din antrenamente, Scuderia a întâmpinat o mare problemă. Nu a fost găsită o aripă care să satisfacă cerințele monopostului roșu. Până la urmă s-a optat pentru una medium grad, dar cu o eficiență mai mică a DRS-ului decât Red Bull.
Piloții Ferrari au pierdut foarte mult timp pe virajele lente. Monopostul nu a fost plantat de asfalt, iar minusul de downforce a fost evident. În ziua de duminică, acest aspect s-a evidențiat printr-un control atipic al pneurilor.
În anumite momente, decalajul până la monoposturile Red Bull era minor (1-2 zecimi de secundă), însă pneurile se prăbușeau. Drept exemplu, în ultimele tururi din stintul secund, Carlos Sainz și Charles Leclerc pierdeau peste o secundă față de binomul fruntaș Red Bull, chiar dacă erau echipați cu pneuri hard, 2 trepte mai rezistente.
Aceasta nu este unica problemă. Monopostul roșu pare că nu a avut nici ritm de cursă satisfăcător, nu doar degradare mare. Carlos Sainz, autor al unei prestanțe foarte slabe, a stabilit cel mai rapid tur al echipei, 1.37,1, pe harduri în turul 37, fiind la aproape 1s de timpul cel mai rapid al lui Alonso pe aceleași compoziții. Mai mult, Carlos Sainz nu a coborât deloc sub 1.37.5 în ultimul stint. Piloții Red Bull au fost constant sub pragul de 1.37, chiar dacă au rulat cu mapări mai restrictive.
Ar putea Ferrari să revină în lupta pentru titlu? Desigur, este mult prea devreme să arborăm sentința din acest sezon. Echipele dețin date doar despre un circuit. În plus, primele 3 piste sunt total diferite ca layout. Bahrain este un circuit cu aproape toate virajele care solicită puntea spate, un asfalt foarte abraziv și temperaturi foarte variate. Jeddah este un traseu stradal cu viraje front limited, foarte rapide. Albert Park din Melbourne este recunoscut pentru caracterul stop&go. Dacă Scuderia va fi dominată în toate aceste etape, misiunea de a prinde Red Bull devine una dificilă.
- Mai multe știri despre Campionatului Mondial de Formula 1 găsiți AICI.